Wytyczne nauczania +/- 15 minut

Audio i wideo

TypeVoorzetsel (Przyimek)Voorbeeld (Przykład)
Reden (powód)omHij lachte om die goede grap. (On śmiał się z tego dobrego dowcipu.)
Oorzaak (Przyczyna)doorDoor de regen wordt het meisje helemaal nat. (Z powodu deszczu dziewczynka jest całkiem mokra.)
Doel (cel)aanIk geef eten aan de honden. (Daję jedzenie psom.)
Doel (cel)naarIk ga met vakantie naar Italië. (Jadę na wakacje do Włoch.)
Doel (cel)omEen pen gebruik je om te schrijven. (Długopis używa się do pisania.)
Middel (za pomocą)metHet meisje gaat met de bus naar school. (Dziewczynka jedzie autobusem do szkoły.)
Middel (za pomocą)opHij gaat op de fiets naar muziekles. (On jedzie na rowerze na lekcję muzyki.)

Wyjątki!

  1. 'Om' jest używane zarówno do wskazania przyczyny, jak i celu.

Ćwiczenie 1: Voorzetsels Om, door, aan, naar, met,...

Instrukcja: Wstaw poprawne słowo.

Pokaż tłumaczenie Pokaż odpowiedzi

Door, om, aan, door, naar

1.
Op school lacht iedereen ... de mop van de leraar.
(W szkole wszyscy śmieją się z dowcipu nauczyciela.)
2.
... het wandelen voel ik mij terug rustig.
(Dzięki spacerowaniu czuję się znowu spokojny.)
3.
Ik ben blij, want we vertrekken ... Spanje
(Cieszę się, ponieważ wyjeżdżamy do Hiszpanii)
4.
Ik geef een knuffel ... mijn moeder, omdat ze verdrietig is.
(Daję przytulenie mojej mamie, ponieważ jest smutna.)
5.
Ik ben boos, want de trein ... mijn werk is altijd te laat.
(Jestem zły, ponieważ pociąg do mojej pracy zawsze się spóźnia.)
6.
Ik ben zenuwachtig ... het examen.
(Jestem zdenerwowany egzaminem.)
7.
... de harde wind ben ik een beetje bang.
(Z powodu silnego wiatru trochę się boję.)
8.
Ik stuur een kaart ... mijn oma. Dat maakt haar gelukkig.
(Wysyłam kartkę do mojej babci. To ją uszczęśliwia.)

Ćwiczenie 2: Wielokrotny wybór

Instrukcja: Wybierz poprawne rozwiązanie

1. Ze lacht ___ de leuke grap.

(Ona śmieje się z zabawnego dowcipu.)

2. Hij wordt nat ___ de regen.

(On zmoknie od deszczu.)

3. Ik geef een cadeau ___ mijn collega.

(Daję prezent mojemu koledze z pracy.)

4. We gaan samen ___ de trein naar Amsterdam.

(Jedziemy razem pociągiem do Amsterdamu.)

5. Ik reis ___ Nederland voor mijn werk.

(Podróżuję do Holandii służbowo.)

6. Ze gebruikt een pen ___ te schrijven.

(Używa długopisu do pisania.)