Kurs niderlandzki: A2 (program)

A2:1 Vakantieplannen (Plany wakacyjne)

Cele nauczania

  • Beschrijf verschillende soorten vakanties en activiteiten. (Opisz różne rodzaje wakacji i aktywności.)
  • Bespreek de vervoersmiddelen die worden gebruikt om je reisbestemming te bereiken. (Omów środki transportu używane do dotarcia do miejsca podróży)
  • Ken gangbare vakantiebestemmingen in het gastland. (Znajomość popularnych miejsc wakacyjnych w kraju gościa.)
  • Werkwoorden met '(om) te', 'laten' en 'aan het' (Czasowniki z '(om) te', 'laten' i 'aan het')

A2:2 Je bagage pakken (Pakowanie bagażu)

Cele nauczania

  • Noem en beschrijf veelvoorkomende items om in te pakken voor een reis. (Wymień i opisz typowe przedmioty do spakowania na wyjazd.)
  • Vergelijk verschillende soorten bagage en koffers. (Porównaj różne typy bagażu i walizek.)
  • Leg bagageregels en -beperkingen uit. (Wyjaśnij zasady i ograniczenia dotyczące bagażu.)
  • Wanneer geen artikel gebruiken (Kiedy nie używać rodzajnika)

A2:3 Boek uw accommodatie (Zarezerwuj nocleg)

Cele nauczania

  • Boek en reserveer een kamer - per telefoon, e-mail en online. (Zarezerwuj pokój - przez telefon, e-mail i online.)
  • Ken veelvoorkomende hotel- en kamertypes. (Znajomość typowych hoteli i rodzajów pokoi.)
  • Onregelmatige vergelijkingen (nieregularne stopniowanie)

A2:4 Op het vliegveld en in het vliegtuig. (Na lotnisku i w samolocie.)

Cele nauczania

  • Het incheckproces voor uw vlucht: op de luchthaven en online. (Proces odprawy na Twój lot: na lotnisku i online.)
  • Vraag naar informatie over vluchtschema's en terminals. (Poproś o informacje dotyczące rozkładów lotów i terminali.)
  • Door de beveiliging gaan en de veiligheidsinstructies begrijpen. (Przechodzenie przez kontrolę bezpieczeństwa i rozumienie instrukcji bezpieczeństwa.)
  • Algemene zinsbouw (Ogólna składnia zdania)
  • Voorzetselgroep (grupa przyimkowa)

A2:5 Transport huren (Wynajem środków transportu)

Cele nauczania

  • Huur een auto, fiets of scooter. (Wypożycz samochód, rower lub skuter.)
  • Beheer uw autoverzekering en storting. (Zarządzaj swoim ubezpieczeniem samochodowym i depozytem.)
  • Haal en retourneer uw vervoermiddel. (Odbierz i zwróć swój środek transportu.)
  • Verschil tussen heel, zeer en veel" (Różnica między heel, zeer i veel)

A2:6 Op hotel (W hotelu)

Cele nauczania

  • In- en uitchecken bij het hotel. (Zameldowanie i wymeldowanie z hotelu.)
  • Vraag om wijzigingen of extra services tijdens uw verblijf. (Poproś o zmiany lub dodatkowe usługi podczas pobytu.)
  • Meld eventuele problemen met betrekking tot uw verblijf bij de receptie. (Zgłoś wszelkie problemy związane z pobytem w recepcji.)
  • Het meewerkend voorwerp (dopełnienie dalsze)

A2:7 Als toerist in de stad (Jako turysta w mieście)

Cele nauczania

  • Veelvoorkomende activiteiten tijdens een stedentrip. (Popularne aktywności podczas wycieczki do miasta)
  • Informatie vragen bij het VVV-kantoor. (Pytanie o informacje w biurze turystycznym.)
  • Ken praktische overlevingszinnen als toerist om je in de stad te redden. (Znaj praktyczne zwroty survivalowe jako turysta, aby poruszać się po mieście.)
  • Voltooid deelwoord: sterke en zwakke werkwoorden (imiesłów czasu przeszłego: czasowniki mocne i słabe)

A2:8 Vakantieramp? (Katastrofa podczas wakacji?)

Cele nauczania

  • Meld gestolen of verloren voorwerpen bij het politiebureau. (Zgłoś kradzież lub zgubienie przedmiotów na komisariacie policji.)
  • Hulp vragen met documenten bij de ambassade of het consulaat. (Prośba o pomoc z dokumentami w ambasadzie lub konsulacie.)
  • Bel de hulpdiensten. (Skontaktuj się z służbami ratunkowymi.)
  • Onregelmatige voltooid deelwoorden (czasowniki nieregularne w czasie przeszłym)

A2:9 Papierwerk en bureaucratie (Papierologia i biurokracja)

Cele nauczania

  • Navigeren door sociale zekerheid, werkvergunningen en papierwerk. (Poruszaj się po ubezpieczeniu społecznym, pozwoleniach na pracę i dokumentacji.)
  • Ken uw verplichtingen en documentatie in het land. (Poznaj swoje obowiązki i dokumentację w kraju.)
  • Onvoltooid verleden tijd: zwakke werkwoorden (czas przeszły niedokonany: czasowniki regularne)

A2:10 Heb je het nieuws gehoord? (Czy już słyszeliście te wieści?)

Cele nauczania

  • Bespreek wat je op televisie hebt gezien of op de radio hebt gehoord. (Omów, co widziałeś w telewizji lub słyszałeś w radiu.)
  • Tijduitdrukkingen voor recente gebeurtenissen. (Wyrażenia czasowe dla niedawnych wydarzeń.)
  • Leer de populaire mediastations in je gastland kennen. (Poznaj popularne stacje medialne w kraju, który cię gości.)
  • Onvoltooid verleden tijd: regelmatige werkwoorden met klankverandering (czas przeszły niedokonany: regularne czasowniki z odmianą dźwiękową)

A2:11 Hulpdiensten (Służby ratunkowe)

Cele nauczania

  • Ken de namen van de hulpdiensten van je nieuwe land. (Znaj nazwiska służb ratunkowych w swoim nowym kraju.)
  • Bellen en adviseren over situaties. (Dzwonienie i doradzanie w sytuacjach.)
  • Onvoltooid verleden tijd: sterke werkwoorden (czas przeszły niedokonany: czasowniki mocne)

A2:12 Mijn tijd op school (Mój czas w szkole)

Cele nauczania

  • Leer over het onderwijssysteem van het land. (Dowiedz się o systemie edukacji w kraju.)
  • Vertel over je tijd op school en jeugdherinneringen. (Opowiedz o swoim czasie w szkole i wspomnieniach z dzieciństwa.)
  • Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden (czas przeszły niedokonany: czasowniki nieregularne)

A2:13 Bij de bank (W banku)

Cele nauczania

  • Een bankrekening openen. (Otwórz konto bankowe.)
  • Doe online aankopen en maak uzelf vertrouwd met gangbare betaalmethoden. (Dokonuj zakupów online i zapoznaj się z powszechnymi metodami płatności.)
  • Leer de grootste banken van het land kennen. (Poznaj największe banki w kraju.)
  • Wensen uitdrukken met de onvoltooid verleden tijd (Wyrażanie życzeń za pomocą czasu przeszłego niedokonanego)

A2:14 Universitaire opleiding (Dyplom uniwersytecki)

Cele nauczania

  • Praat over je universitaire studie of doelen. (Opowiedz o swoich studiach na uniwersytecie lub celach.)
  • Ken de woordenschat over hoger onderwijs. (Poznaj słownictwo dotyczące szkolnictwa wyższego.)
  • Leer het hoger onderwijssysteem en de instellingen van je nieuwe land kennen. (Poznaj system szkolnictwa wyższego i instytucje w swoim nowym kraju.)
  • Tijdsaanduidingen bij onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week) (Wskazanie czasu dla onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week))

A2:15 De regering en verkiezingen (Rząd i wybory)

Cele nauczania

  • Maak kennis met de basisoverheidsinstellingen van het land. (Poznaj podstawowe instytucje rządowe kraju.)
  • Praat over verkiezingen en stemmen. (Rozmowa o wyborach i głosowaniu.)
  • Voltooid tegenwoordige tijd of onvoltooid verleden tijd? (czas teraźniejszy dokonany czy czas przeszły niedokonany?)

A2:16 Naar een concert gaan (Idę na koncert)

Cele nauczania

  • Koop (online) kaarten voor een festival, concert, musical,... (Kup bilety (online) na festiwal, koncert, musical,...)
  • Praat over muziekinstrumenten en je favoriete genre. (Porozmawiaj o instrumentach muzycznych i swoim ulubionym gatunku.)
  • Ken de bekende festivals in je nieuwe land. (Poznaj popularne festiwale w swoim nowym kraju.)
  • Toekomende tijd (zullen, gaan) (Czas przyszły (zullen, gaan))

A2:17 Vrienden bezoeken (Odwiedzanie przyjaciół)

Cele nauczania

  • Nodig je vrienden thuis uit en ontvang ze. (Zapraszaj przyjaciół do domu i przyjmuj ich.)
  • Organiseer een dinerfeest, spelletjesavond of andere activiteit. (Zorganizuj kolację, wspólny wieczór gier lub inną aktywność.)
  • Ken de gebruikelijke avondactiviteiten in je nieuwe land. (Poznaj typowe wieczorne aktywności w nowym kraju.)
  • De reële voorwaarde (warunek rzeczywisty)

A2:18 Bezoek het platteland (Na wsi)

Cele nauczania

  • Praat over het dorp en het platteland. (Opowiedz o wsi i terenach wiejskich.)
  • Leer de namen van de boerderijdieren. (Naucz się nazw zwierząt gospodarskich.)
  • Leer over de bekendste landelijke gebieden van je gastland. (Dowiedz się o najbardziej znanych obszarach wiejskich twojego kraju gospodarza.)
  • Samengestelde zelfstandige naamwoorden (rzeczowniki złożone)
  • Onbepaalde telwoorden (veel, weinig, wat) (nieokreślone liczebniki (veel, weinig, wat, ...))

A2:19 Op de camping (Na kempingu)

Cele nauczania

  • Leer de namen van veelvoorkomende natuurlijke objecten. (Naucz się nazw powszechnych obiektów naturalnych.)
  • Navigeer met een kaart of GPS. (Nawiguj za pomocą mapy lub GPS-u.)
  • Ken de gebruikelijke gebieden om te kamperen in je nieuwe land. (Poznaj popularne regiony do uprawiania turystyki kempingowej w nowym kraju.)
  • Wederkerig voornaamwoord (elkaar, elkaars) (zaimek zwrotny (elkaar, elkaars))

A2:20 Familie-uitje naar de dierentuin (Rodzinna wycieczka do zoo)

Cele nauczania

  • Beschrijf verschillende landschappen en dieren. (Opisz różne krajobrazy i zwierzęta.)
  • Organiseer een familieactiviteit in een attractiepark. (Zorganizuj rodzinną aktywność w parku rozrywki.)
  • Leer over beroemde dierentuinen of wildgebieden in jouw gastland (Dowiedz się o słynnych ogrodach zoologicznych lub obszarach dzikiej przyrody w kraju, w którym przebywasz)
  • Onbepaalde voornaamwoorden (zoals iemand, niemand, alles) (Zaimek nieokreślony (takie jak ktoś, nikt, wszystko))
  • Zelfstandig gebruik van aanwijzende voornaamwoorden (Samodzielne użycie zaimków wskazujących)

A2:21 Op zondag een wandeling maken. (Idę na niedzielny spacer.)

Cele nauczania

  • Nodig vrienden en familie uit voor een wandeling of een klein ommetje. (Zaprasza znajomych i krewnych na wędrówkę lub krótki spacer.)
  • Woordenlijst over landschappen en wandelen. (Słownictwo dotyczące krajobrazów i wędrówek.)
  • Leer de beroemde wandelgebieden van je gastland kennen. (Poznaj słynne tereny pieszych wędrówek w kraju, w którym się znajdujesz.)
  • Zinsbouw: inversie (Budowa zdania: inwersja)

A2:22 Persoonlijke hygiëne (Higiena osobista)

Cele nauczania

  • Praat over hygiëneproducten en -routines. (Porozmawiaj o produktach higienicznych i rutynach.)
  • Leg uit welke hygiëneproducten je in de winkel wilt. (Wyjaśnij, jakie produkty higieniczne chcesz w sklepie.)
  • Tijdsbepalingen: voordat, nadat, als, wanneer (Określenia czasowe: zanim, po tym jak, jeśli, kiedy)

A2:23 Hobbylessen (Lekcje związane z hobby)

Cele nauczania

  • Zoek en vind privélessen. (Wyszukiwanie i znajdowanie prywatnych zajęć.)
  • Schrijf je in bij een lokale academie van jouw interesse. (Zapisz się do lokalnej akademii zgodnej z twoimi zainteresowaniami.)
  • Meervoud van zelfstandig naamwoord (liczba mnoga rzeczownika)

A2:24 Afhaalmaaltijden (Jedzenie na wynos)

Cele nauczania

  • Vraag om een specifiek menu. (Poproś o konkretne menu.)
  • Bestel afhaalmaaltijden. (Zamów jedzenie na wynos.)
  • Uitzonderingen bij het meervoud (Wyjątki w liczbie mnogiej)

A2:25 Gezonde voeding en gewoontes (Zdrowa żywność i nawyki)

Cele nauczania

  • Praat over je dieet en (on)gezonde gewoontes. (Porozmawiaj o swojej diecie i zdrowych lub niezdrowych nawykach.)
  • Plan je wekelijkse menu. (Zaplanuj swoje tygodniowe menu.)
  • Betrekkelijke voornaamwoorden (die, dat, wat, wie) (Zaimek względny (die, dat, wat, wie))

A2:26 (Duurzaam) vervoer ((Zrównoważony) transport)

Cele nauczania

  • Bespreek je dagelijkse vervoer. (Opisz swój codzienny transport.)
  • Bespreek verschillende soorten transport. (Omów różne rodzaje transportu.)
  • Bijvoeglijk naamwoord met of zonder -e (Przymiotnik z lub bez -e)

A2:27 Kledingstijlen en mode (Style ubioru i moda)

Cele nauczania

  • Praat over je favoriete outfit. (Opowiedz o swoim ulubionym stroju.)
  • Beschrijf je outfit en mode. (Opisz swój strój i styl modowy.)
  • Sterke werkwoorden: onvoltooid verleden tijd en voltooid deelwoord (Czasowniki mocne: czas przeszły niedokonany i imiesłów czasu przeszłego)

A2:28 Oefening en levensstijl (Ćwiczenia i styl życia)

Cele nauczania

  • Bespreek de voordelen van lichaamsbeweging en sporten. (Omów korzyści płynące z ćwiczeń fizycznych i sportu.)
  • Praat over je dagelijkse bewegingsroutines (Opowiedz o swoich codziennych ćwiczeniach)
  • Tijdsuitdrukkingen (deze week, een tijd geleden, ...) (Wyrażenia czasowe (deze week, een tijd geleden, ...))

A2:29 Bij de makelaar (U agenta nieruchomości)

Cele nauczania

  • Bespreek een advertentie voor een huis of appartement die je zojuist hebt gezien. (Omów reklamę domu lub mieszkania, którą właśnie zobaczyłeś.)
  • Bespreek de aankoop van een nieuw huis of appartement. (Omów zakup nowego domu lub mieszkania.)
  • Onvoltooid verleden toekomende tijd (czas przeszły niedokonany przyszły)

A2:30 In de bibliotheek (W bibliotece)

Cele nauczania

  • Praat over een boek, sprookje of gedicht dat je hebt gelezen. (Opowiedz o książce, bajce lub wierszu, który przeczytałeś.)
  • Vraag naar een boek of auteur in de bibliotheek. (Zapytaj o książkę lub autora w bibliotece.)
  • De irreële voorwaarde (warunek nierealny)

A2:31 Bucketlist (Lista życzeń)

Cele nauczania

  • Praat over je bucketlist en toekomstplannen (Porozmawiaj o swojej liście rzeczy do zrobienia i planach na przyszłość)
  • Advies geven (udzielanie rady)

A2:32 Gezinsplannen (Plany rodzinne)

Cele nauczania

  • Praat over plannen en ambities voor de toekomst (Rozmowa o planach i ambicjach na przyszłość)
  • Praat over je relaties en gezinsplannen (Porozmawiaj o swoich relacjach i planach rodzinnych)
  • Wensen, beleefdheid en suggesties met onvoltooid verleden toekomende tijd (Życzenia, uprzejmość i sugestie z onvoltooid verleden toekomende tijd)

A2:33 Mijn eigen bedrijf (Mój własny biznes)

Cele nauczania

  • Plannen bespreken voor het starten van een bedrijf. (Omówienie planów rozpoczęcia działalności gospodarczej.)
  • Bespreek de dagelijkse boekhoudkundige taken. (Omów codzienne obowiązki związane z prowadzeniem księgowości.)
  • Bijwoorden: binnenkort, pas, misschien, graag, anders (Przysłówki: binnenkort, pas, misschien, graag, anders)

A2:34 Met pensioen gaan (Być na emeryturze)

Cele nauczania

  • Praat over activiteiten en veranderingen in levensstijl nadat je met pensioen bent gegaan. (Porozmawiaj o aktywnościach i zmianach stylu życia po przejściu na emeryturę.)
  • Praten over lopende acties in de toekomst. (Mówić o trwających działaniach w przyszłości.)
  • Nevenschikkende en onderschikkende voegwoorden (spójniki współrzędne i podrzędne)

A2:35 Lokale diensten en winkels (Lokalne usługi i sklepy)

Cele nauczania

  • Ken de namen van lokale diensten en winkels. (Znać nazwy lokalnych usług i sklepów.)
  • Bespreek wat je in het winkelcentrum vindt. (Omów, co znajdziesz w centrum handlowym.)
  • Voorzetsels binnen, rond, tegen, vanuit (Przyimki binnen, rond, tegen, vanuit)

A2:36 Van postkantoor naar e-mail (Od poczty tradycyjnej do e-maila)

Cele nauczania

  • Verstuur en ontvang berichten. (Wysyłaj i odbieraj wiadomości.)
  • E-mail en internet. (Email i internet.)
  • Vragende voornaamwoorden (wie, wat, welk(e)) (Zaimek pytający (wie, wat, welk(e)))

A2:37 Op zoek naar een baan (Szukam pracy)

Cele nauczania

  • Maak en verstuur je cv. (Stwórz i wyślij swoje CV.)
  • Gebruik vacaturewebsites om naar een baan te zoeken. (Użyj portali pracy, aby szukać pracy.)
  • Scheidbare werkwoorden (czasowniki rozdzielnie złożone)

A2:38 Sollicitatiegesprek (Rozmowa o pracę)

Cele nauczania

  • Het voeren van een sollicitatiegesprek (Przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej)
  • Meewerkend voorwerp (Dopełnienie dalsze)
  • Vraagzin (zdanie pytajne)

A2:39 Teamwerk (Praca w zespole)

Cele nauczania

  • Woordenschat over teams en rollen (Słownictwo dotyczące zespołów i ról)
  • Opdrachten geven met meewerkend voorwerp (Wydawanie poleceń z dopełnieniem dalszym)
  • Woordvolgorde in gebiedende wijs (szyk wyrazów w trybie rozkazującym)

A2:40 Kantoor en vergaderingen (Biuro i spotkania)

Cele nauczania

  • Leer basiswoordenschat voor debatteren (Naucz się podstawowego słownictwa debatowego)
  • Instemming en onenigheid uiten (Wyrażanie zgody i braku zgody)
  • Akkoord en niet akkoord uitdrukken (Wyrażanie zgody i braku zgody)

A2:41 Meningen en onderhandelingen (Opinie i negocjacje)

Cele nauczania

  • Geef je mening (Wyraź swoją opinię)
  • Basiszinnen leren om standpunten te bespreken (Naucz się podstawowych zwrotów do dyskusji na temat poglądów)
  • Je mening geven (wyrażanie swojej opinii)

A2:42 Organisatie en delegatie (Organizacja i delegowanie)

Cele nauczania

  • Woordenschat over organisatiestructuur (Słownictwo dotyczące hierarchii organizacyjnej)
  • Bevelen geven (Wydawanie poleceń)
  • Indirecte rede (mowa zależna)

A2:43 Thuiswerken of op kantoor? (Praca zdalna czy w biurze?)

Cele nauczania

  • Dagelijkse kantoorvocabulaire (Codzienna terminologia biurowa)
  • Woordenschat van werken op afstand (Słownictwo pracy zdalnej)
  • Passieve zinnen (zdania bierne)