Kurs niderlandzki: A2 (program)

A2:1 Vakantieplannen (Plany wakacyjne)

Cele nauczania

  • Beschrijf verschillende soorten vakanties. (Opisz różne rodzaje wakacji.)
  • Maak en beschrijf je reisroute. (Stwórz i opisz swoje plany podróży.)

A2:2 Je bagage pakken (Pakowanie bagażu)

Cele nauczania

  • Noem verschillende soorten bagage. (Wymień różne rodzaje bagażu.)
  • Beschrijf wat je hebt ingepakt en waarom. (Opisz, co spakowałeś i dlaczego.)

A2:3 Boek uw accommodatie (Zarezerwuj nocleg)

Cele nauczania

  • Boek en reserveer een kamer - per telefoon, e-mail en online. (Zarezerwuj pokój - przez telefon, e-mail i online.)
  • Begrijp hotel- en kamertypes. (Zrozum rodzaje hoteli i pokoi.)

A2:4 Op het vliegveld en in het vliegtuig. (Na lotnisku i w samolocie.)

Cele nauczania

  • Het incheckproces voor uw vlucht: op de luchthaven en online. (Proces odprawy na Twój lot: na lotnisku i online.)
  • Vraag naar informatie over vluchtschema's en terminals. (Poproś o informacje dotyczące rozkładów lotów i terminali.)
  • Door de beveiliging gaan en de veiligheidsinstructies begrijpen. (Przechodzenie przez kontrolę bezpieczeństwa i rozumienie instrukcji bezpieczeństwa.)

A2:5 Transport huren (Wynajem środków transportu)

Cele nauczania

  • Huur een auto, fiets of scooter. (Wypożycz samochód, rower lub skuter.)
  • Beheer uw autoverzekering en storting. (Zarządzaj swoim ubezpieczeniem samochodowym i depozytem.)
  • Haal en retourneer uw vervoermiddel. (Odbierz i zwróć swój środek transportu.)

A2:6 Op hotel (W hotelu)

Cele nauczania

  • In- en uitchecken bij het hotel. (Zameldowanie i wymeldowanie z hotelu.)
  • Vraag om wijzigingen of extra services tijdens uw verblijf. (Poproś o zmiany lub dodatkowe usługi podczas pobytu.)
  • Meld eventuele problemen met betrekking tot uw verblijf bij de receptie. (Zgłoś wszelkie problemy związane z pobytem w recepcji.)

A2:7 Als toerist in de stad (Jako turysta w mieście)

Cele nauczania

  • De stadskaart lezen. (Czytanie planu miasta.)
  • Informatie vragen bij het VVV-kantoor. (Pytanie o informacje w biurze turystycznym.)

A2:8 Vakantieramp? (Katastrofa podczas wakacji?)

Cele nauczania

  • Meld gestolen of verloren voorwerpen bij het politiebureau. (Zgłoś kradzież lub zgubienie przedmiotów na komisariacie policji.)
  • Hulp vragen met documenten bij de ambassade of het consulaat. (Prośba o pomoc z dokumentami w ambasadzie lub konsulacie.)
  • Bel de hulpdiensten. (Skontaktuj się z służbami ratunkowymi.)

A2:9 Papierwerk en bureaucratie (Papierologia i biurokracja)

Cele nauczania

  • Navigeren door sociale zekerheid, werkvergunningen en papierwerk. (Poruszaj się po ubezpieczeniu społecznym, pozwoleniach na pracę i dokumentacji.)
  • Ken uw verplichtingen en documentatie in het land. (Poznaj swoje obowiązki i dokumentację w kraju.)

A2:10 Heb je het nieuws gehoord? (Czy już słyszeliście te wieści?)

Cele nauczania

  • Bespreek wat je op televisie hebt gezien of op de radio hebt gehoord. (Omów, co widziałeś w telewizji lub słyszałeś w radiu.)
  • Tijduitdrukkingen voor recente gebeurtenissen. (Wyrażenia czasowe dla niedawnych wydarzeń.)

A2:11 Hulpdiensten (Służby ratunkowe)

Cele nauczania

  • Ken de namen van de hulpdiensten. (Znaj znajomość nazw służb ratunkowych.)
  • Bellen en adviseren over situaties. (Dzwonienie i doradzanie w sytuacjach.)

A2:12 Mijn tijd op school (Mój czas w szkole)

Cele nauczania

  • Leer over het onderwijssysteem van het land. (Dowiedz się o systemie edukacji w kraju.)
  • Vertel over je tijd op school en jeugdherinneringen. (Opowiedz o swoim czasie w szkole i wspomnieniach z dzieciństwa.)

A2:13 Bij de bank (W banku)

Cele nauczania

  • Een bankrekening openen. (Otwórz konto bankowe.)
  • Doe (online) aankopen. (Dokonywać zakupów (online).)
  • Ken verschillende betaalmethoden. (Poznaj różne metody płatności.)

A2:14 Universitaire opleiding (Dyplom uniwersytecki)

Cele nauczania

  • Praat over je universitaire studie of doelen. (Opowiedz o swoich studiach na uniwersytecie lub celach.)
  • Ken de woordenschat over hoger onderwijs. (Poznaj słownictwo dotyczące szkolnictwa wyższego.)
  • Leer het hoger onderwijssysteem van je nieuwe land kennen. (Poznaj system szkolnictwa wyższego w swoim nowym kraju.)

A2:15 De regering en verkiezingen (Rząd i wybory)

Cele nauczania

  • Maak kennis met de basisoverheidsinstellingen van het land. (Poznaj podstawowe instytucje rządowe kraju.)
  • Praat over verkiezingen en stemmen. (Rozmowa o wyborach i głosowaniu.)

A2:16 Naar een concert gaan (Idę na koncert)

Cele nauczania

  • Koop (online) kaarten voor een festival, concert, musical,... (Kup bilety (online) na festiwal, koncert, musical,...)
  • Praat over muziekinstrumenten en je favoriete genre. (Porozmawiaj o instrumentach muzycznych i swoim ulubionym gatunku.)

A2:17 Vrienden bezoeken (Odwiedzanie przyjaciół)

Cele nauczania

  • Nodig je vrienden thuis uit en ontvang ze. (Zapraszaj przyjaciół do domu i przyjmuj ich.)
  • Organiseer een dinerfeest, spelletjesavond of andere activiteit. (Zorganizuj kolację, wspólny wieczór gier lub inną aktywność.)

A2:18 Bezoek het platteland (Na wsi)

Cele nauczania

  • Leer de namen van de boerderijdieren. (Naucz się nazw zwierząt gospodarskich.)

A2:19 Een speciaal cadeau kopen (Zakuo specjalnego prezentu)

Cele nauczania

  • Bestel een cadeau in de winkel of online. (Zamów prezent w sklepie lub online.)
  • Onderhandel over een prijs en verpakking. (Negocjuj cenę i opakowanie.)

A2:20 Sterren kijken (Obserwacja gwiazd)

Cele nauczania

  • Veelvoorkomende hemellichamen. (Powszechne obiekty niebieskie.)
  • Druk bewondering en afkeer uit. (Wyraź podziw i obrzydzenie.)

A2:21 Familie-uitje naar de dierentuin (Rodzinna wycieczka do zoo)

Cele nauczania

  • Beschrijf verschillende landschappen en dieren. (Opisz różne krajobrazy i zwierzęta.)
  • Organiseer een familieactiviteit in een attractiepark. (Zorganizuj rodzinną aktywność w parku rozrywki.)

A2:22 Windrichtingen (Kierunki wiatru)

Cele nauczania

  • De windrichtingen. (Kierunki wiatru.)
  • De zeebeschrijving en de kaart van de planeet. (Opisując morza i mapę planety.)

A2:23 Op zondag een wandeling maken. (Idę na niedzielny spacer.)

Cele nauczania

  • Nodig vrienden en familie uit voor een wandeling of een klein ommetje. (Zaprasza znajomych i krewnych na wędrówkę lub krótki spacer.)
  • Woordenlijst over landschappen en wandelen. (Słownictwo dotyczące krajobrazów i wędrówek.)

A2:24 Persoonlijke hygiëne (Higiena osobista)

Cele nauczania

  • Praat over hygiëneproducten en -routines. (Porozmawiaj o produktach higienicznych i rutynach.)
  • Leg uit welke hygiëneproducten je in de winkel wilt. (Wyjaśnij, jakie produkty higieniczne chcesz w sklepie.)

A2:25 Hobbylessen (Lekcje związane z hobby)

Cele nauczania

  • Zoek en vind privélessen. (Wyszukiwanie i znajdowanie prywatnych zajęć.)
  • Schrijf je in bij een lokale academie van jouw interesse. (Zapisz się do lokalnej akademii zgodnej z twoimi zainteresowaniami.)

A2:26 Afhaalmaaltijden (Jedzenie na wynos)

Cele nauczania

  • Vraag om een specifiek menu. (Poproś o konkretne menu.)
  • Bestel afhaalmaaltijden. (Zamów jedzenie na wynos.)

A2:27 Gezonde voeding en gewoontes (Zdrowa żywność i nawyki)

Cele nauczania

  • Praat over je dieet en (on)gezonde gewoontes. (Porozmawiaj o swojej diecie i zdrowych lub niezdrowych nawykach.)
  • Plan je wekelijkse menu. (Zaplanuj swoje tygodniowe menu.)

A2:28 (Duurzaam) vervoer ((Zrównoważony) transport)

Cele nauczania

  • Bespreek je dagelijkse vervoer. (Opisz swój codzienny transport.)
  • Bespreek verschillende soorten transport. (Omów różne rodzaje transportu.)

A2:29 Kledingstijlen en mode (Style ubioru i moda)

Cele nauczania

  • Praat over je favoriete outfit. (Opowiedz o swoim ulubionym stroju.)
  • Beschrijf je outfit en mode. (Opisz swój strój i styl modowy.)

A2:30 Oefening en levensstijl (Ćwiczenia i styl życia)

Cele nauczania

  • Bespreek de voordelen van lichaamsbeweging en sporten. (Omów korzyści płynące z ćwiczeń fizycznych i sportu.)
  • Praat over je dagelijkse bewegingsroutines (Opowiedz o swoich codziennych ćwiczeniach)

A2:31 Bij de makelaar (U agenta nieruchomości)

Cele nauczania

  • Bespreek een advertentie voor een huis of appartement die je zojuist hebt gezien. (Omów reklamę domu lub mieszkania, którą właśnie zobaczyłeś.)
  • Bespreek de aankoop van een nieuw huis of appartement. (Omów zakup nowego domu lub mieszkania.)

A2:32 Bucketlist (Lista życzeń)

Cele nauczania

  • Praat over je bucketlist en toekomstplannen (Porozmawiaj o swojej liście rzeczy do zrobienia i planach na przyszłość)

A2:33 Gezinsplannen (Plany rodzinne)

Cele nauczania

  • Praat over plannen en ambities voor de toekomst (Rozmowa o planach i ambicjach na przyszłość)
  • Praat over je relaties en gezinsplannen (Porozmawiaj o swoich relacjach i planach rodzinnych)

A2:34 Mijn eigen bedrijf (Mój własny biznes)

Cele nauczania

  • Plannen bespreken voor het starten van een bedrijf. (Omówienie planów rozpoczęcia działalności gospodarczej.)
  • Uit welk bedrijf je zou starten als je moedig genoeg was. (Wyraź, jaki biznes byś założył, gdybyś miał wystarczająco odwagi.)

A2:35 Met pensioen gaan (Być na emeryturze)

Cele nauczania

  • Praat over activiteiten en veranderingen in levensstijl nadat je met pensioen bent gegaan. (Porozmawiaj o aktywnościach i zmianach stylu życia po przejściu na emeryturę.)
  • Praten over lopende acties in de toekomst. (Mówić o trwających działaniach w przyszłości.)

A2:36 Van postkantoor naar e-mail (Od poczty tradycyjnej do e-maila)

Cele nauczania

  • Verstuur en ontvang berichten. (Wysyłaj i odbieraj wiadomości.)
  • E-mail en internet. (Email i internet.)

A2:37 Op zoek naar een baan (Szukam pracy)

Cele nauczania

  • Maak en verstuur je cv. (Stwórz i wyślij swoje CV.)
  • Gebruik vacaturewebsites om naar een baan te zoeken. (Użyj portali pracy, aby szukać pracy.)

A2:38 Sollicitatiegesprek (Rozmowa o pracę)

Cele nauczania

  • Het voeren van een sollicitatiegesprek (Przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej)
  • Meewerkend voorwerp (Dopełnienie dalsze)

A2:39 Teamwerk (Praca w zespole)

Cele nauczania

  • Woordenschat over teams en rollen (Słownictwo dotyczące zespołów i ról)
  • Opdrachten geven met meewerkend voorwerp (Wydawanie poleceń z dopełnieniem dalszym)

A2:40 Kantoor en vergaderingen (Biuro i spotkania)

Cele nauczania

  • Leer basiswoordenschat voor debatteren (Naucz się podstawowego słownictwa debatowego)
  • Instemming en onenigheid uiten (Wyrażanie zgody i braku zgody)

A2:41 Meningen en onderhandelingen (Opinie i negocjacje)

Cele nauczania

  • Geef je mening (Wyraź swoją opinię)
  • Basiszinnen leren om standpunten te bespreken (Naucz się podstawowych zwrotów do dyskusji na temat poglądów)

A2:43 Organisatie en delegatie (Organizacja i delegowanie)

Cele nauczania

  • Woordenschat over organisatiestructuur (Słownictwo dotyczące hierarchii organizacyjnej)
  • Bevelen geven (Wydawanie poleceń)

A2:42 Thuiswerken of op kantoor? (Praca zdalna czy w biurze?)

Cele nauczania

  • Dagelijkse kantoorvocabulaire (Codzienna terminologia biurowa)
  • Woordenschat van werken op afstand (Słownictwo pracy zdalnej)