Kurs niderlandzki (program kursu)
Holenderski plan nauki oraz nagrania audio, ćwiczenia, materiały gramatyczne i słownictwo do wykorzystania podczas naszych lekcji konwersacyjnych.
Usystematyzowane według poziomów CEFR
Praktyczne i zabawne
6 modułów nauki na poziom
Zapisz się teraz!
Poziom
A1
A2
Cele nauczania
-
Basisbegroetingen en afscheidsgroeten.
(Podstawowe powitania i pożegnania.)
-
Een gesprek beginnen en beëindigen.
(Rozpoczynanie i kończenie rozmowy.)
-
Nuttige zinnen om tijdens de les te gebruiken (om verduidelijking te vragen, om herhaling te vragen, enz.).
(Przydatne zwroty do użycia podczas lekcji (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie itp.))
-
Persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, hij,…)
(Zaimek osobowy (ik, jij, hij,…))
Cele nauczania
-
Vertel je naam en vraag naar de naam van iemand anders
(Podaj swoje imię i zapytaj o imię kogoś innego)
-
Titels en manieren om mensen aan te spreken. (Meneer, mevrouw,...)
(Tytuły i sposoby zwracania się do ludzi. (Pan, pani,...))
-
Stel jezelf voor
(Przedstaw się)
-
Het alfabet en de uitspraak
(Alfabet i wymowa)
Cele nauczania
-
Vraag iemand waar ze vandaan komen
(Zapytaj kogoś, skąd jest)
-
Zeg je nationaliteit
(Podaj swoją narodowość)
-
Bepaalde en onbepaalde lidwoorden (de, het, een)
(Określone i nieokreślone rodzajniki (de, het, een))
-
Het zelfstandig naamwoord (enkelvoud & meervoud)
(Rzeczownik (liczba pojedyncza i mnoga))
Cele nauczania
-
Leren tellen
(Naucz się liczyć)
-
Nummers van 1-100
(Liczby od 1 do 100)
-
Hoofdtelwoorden
(liczebniki główne)
Cele nauczania
-
Stel jezelf voor en vertel over je familie.
(Przedstaw się i opowiedz o swojej rodzinie.)
-
Vraag iemand naar zijn of haar familie. (grootte, structuur, ... )
(Zapytaj kogoś o jego rodzinę. (wielkość, struktura,...))
-
De bezittelijke voornaamwoorden (mijn, jouw, zijn,...)
(zaimki dzierżawcze (mijn, jouw, zijn,...))
Cele nauczania
-
Iemand naar zijn leeftijd vragen
(Pytanie o czyjś wiek)
-
Zeg hoe oud je bent en wanneer je jarig bent
(Powiedz, ile masz lat i kiedy masz urodziny)
-
Vraagwoorden (hoe, hoeveel, waar, wanneer)
(Zaimek pytający (hoe, hoeveel, waar, wanneer))
Cele nauczania
-
Beschrijf je beroep
(Opisz swój zawód)
-
Vraag naar iemands beroep
(Zapytaj o czyjś zawód)
-
Praat over studies
(Porozmawiaj o nauce)
-
Vraagwoorden (wie, wat, welk(e))
(Zaimek pytający (wie, wat, welk(e)))
Cele nauczania
-
Contactgegevens vragen en geven.
(Pytanie o dane kontaktowe i ich podawanie.)
-
Geven van en vragen naar adressen.
(Podawanie i pytanie o adresy.)
-
Onvoltooid tegenwoordige tijd: regelmatige werkwoorden
(czas teraźniejszy prosty: czasowniki regularne)
-
Hoofdzinnen en ja/nee-vragen
(zdania nadrzędne oraz pytania tak/nie)
Cele nauczania
-
Leer de delen van de dag.
(Naucz się części dnia.)
-
Leer de namen van de 7 dagen van de week
(Naucz się nazw 7 dni tygodnia)
-
Beschrijf je wekelijkse activiteiten.
(Opisz swoje tygodniowe zajęcia.)
-
Voorzetsels van tijd (in, om, op, voor,...)
(Przyimki czasu (in, om, op, voor,...))
Cele nauczania
-
Praat over het weer
(Rozmawiaj o pogodzie)
-
Basis weerwoordenschat
(Podstawowe słownictwo dotyczące pogody)
-
Onpersoonlijke werkwoorden
(czasowniki bezosobowe)
Cele nauczania
-
Leer de rangtelwoorden.
(Naucz się liczb porządkowych.)
-
Rangtelwoorden
(liczebniki porządkowe)
Cele nauczania
-
Leer de seizoenen en maanden.
(Naucz się pór roku i miesięcy.)
-
Beschrijf het weer in elk seizoen en elke maand.
(Opisz pogodę w każdej porze roku i miesiącu.)
-
Geavanceerd: vertel wat je doet in welke maand van het jaar.
(Zaawansowane: opowiedz, co robisz w każdym miesiącu roku.)
-
Toekomende tijd met 'gaan'
(Czas przyszły z 'gaan')
Cele nauczania
-
Vraag en vertel de tijd
(Pytanie i podawanie godziny)
-
Lees de klok
(Odczytaj zegar)
-
Hoe zeg je de tijd?
(Jak podaje się czas?)
Cele nauczania
-
De basisdata en feestdagen
(Podstawowe daty i święta)
-
Hoe formuleer je de datum?
(Jak sformułować datę?)
Cele nauczania
-
Noem het voedsel dat we dagelijks consumeren.
(Nazwij jedzenie, które spożywamy codziennie.)
-
Vertel wat je eet en drinkt.
(Powiedz, co jesz i pijesz.)
-
Nevenschikkende voegwoorden (en, maar, of, want)
(Spójniki współrzędne (en, maar, of, want))
Cele nauczania
-
Praat over je dagelijkse routine.
(Opowiedz o swojej codziennej rutynie.)
-
Praat over gewoontes.
(Mów o nawykach.)
-
Wederkerende werkwoorden (zich wassen, zich scheren)
(Czasowniki zwrotne (myć się, golić się))
Cele nauczania
-
Basisingrediënten voor koken
(Podstawowe składniki do gotowania)
-
Verplichtingen uitdrukken
(Wyrażanie obowiązków)
-
Modale werkwoorden (moeten, kunnen, mogen)
(Czasowniki modalne (moeten, kunnen, mogen))
Cele nauczania
-
Stel en beantwoord vragen.
(Zadawaj i odpowiadaj na pytania.)
-
Leer de vraagwoorden.
(Naucz się słów pytających.)
-
De uitspraak van ui, ou, eu, oe
(Wymowa ui, ou, eu, oe)
Cele nauczania
-
Praat over geld, valuta's en betaalmethoden.
(Porozmawiaj o pieniądzach, walutach i metodach płatności.)
-
Vraag naar en zeg de prijs in een winkel.
(Zapytaj o cenę i podaj cenę w sklepie.)
-
Bijwoorden van hoeveelheid (veel, weinig, genoeg,...)
(Przysłówki ilościowe (veel, weinig, genoeg,...))
Cele nauczania
-
Maak een boodschappenlijst voor dagelijkse voeding en drankjes.
(Napisz listę zakupów spożywczych na codzienne jedzenie i napoje.)
-
Vraag een winkelmedewerker naar een product in de supermarkt.
(Zapytaj sprzedawcę o produkt w supermarkecie.)
-
Uitspraak van 'e', 'ee' en 'e'
(Wymowa "e", "ee" i "e")
Cele nauczania
-
Beschrijf alledaagse kleding.
(Opisz codzienną odzież.)
-
Vraag naar beschikbaarheid in een kledingwinkel.
(Zapytaj o dostępność w sklepie odzieżowym.)
-
Vraag om uw maat.
(Zapytaj o swój rozmiar.)
-
Persoonlijke voornaamwoorden: voorwerp (mij, jou, hem,...)
(Zaimek osobowy: dopełnienie (mij, jou, hem, ...))
Cele nauczania
-
Leer de basis lichaamsdelen kennen.
(Poznaj podstawowe części ciała.)
-
Basiszinnen om uw gezondheid te beschrijven.
(Podstawowe zwroty do opisu swojego zdrowia.)
-
Veel gebruikte onregelmatige werkwoorden
(Często używane nieregularne czasowniki)
Cele nauczania
-
Beschrijf het uiterlijk van mensen
(Opisz wygląd zewnętrzny ludzi)
-
Gebruik bijvoeglijke naamwoorden om mensen te beschrijven.
(Używaj przymiotników do opisywania ludzi.)
-
Bijvoeglijke naamwoorden
(przymiotniki)
Cele nauczania
-
Beschrijf de kleuren van gewone voorwerpen.
(Opisz kolory powszechnych obiektów.)
-
Basis-, samengestelde en haarkleuren.
(Podstawowe, złożone i włosy kolory.)
-
Het uitdrukken van voorkeuren en afkeuren
(Wyrażanie preferencji i dezaprobaty)
Cele nauczania
-
Druk je basisemoties uit.
(Wyrażaj swoje podstawowe emocje.)
-
Beschrijf de gevoelens van anderen.
(Opisz emocje innych.)
-
Voorzetsels Om, door, aan, naar, met,...
(Przyimki Om, door, aan, naar, met,...)
Cele nauczania
-
Beschrijf smaak, geur, zicht, geluid en aanraking
(Opisz smak, zapach, wzrok, dźwięk i dotyk)
-
Dingen vergelijken
(Porównaj rzeczy)
-
Trappen van vergelijking
(stopnie porównania)
Cele nauczania
-
Beschrijf vormen en figuren.
(Opisz formy i kształty.)
-
Beschrijf basisobjecten.
(Opisuj podstawowe obiekty.)
-
Geef voorkeuren aan.
(Wyrażać preferencje.)
-
Aanwijzende voornaamwoorden (deze, die, dit, dat)
(Zaimek wskazujący (deze, die, dit, dat))
Cele nauczania
-
Leer het karakter van mensen te beschrijven.
(Naucz się opisywać charakter ludzi.)
-
Praat over persoonlijkheden.
(Porozmawiaj o osobowościach.)
-
Negatie
(Negacja)
Cele nauczania
-
Druk uit wat je nodig hebt.
(Wyrażaj, czego potrzebujesz.)
-
Vertel hoe je lichaam aanvoelt.
(Opisz, jak się czujesz.)
-
Verkleinwoorden
(zdrobnienia)
Cele nauczania
-
Uitdrukken van ziekte en pijn.
(Wyrazić chorobę i ból.)
-
Leg je medische toestand uit bij de dokter.
(Opisz swoje dolegliwości u lekarza.)
-
Bijwoorden Anders, graag, zo, heel,...
(Przysłówki Anders, graag, zo, heel,...)
Cele nauczania
-
Beschrijf alle kamers en verdiepingen van een huis.
(Opisz wszystkie pokoje i piętra domu.)
-
Een huur- of verkoopadvertentie van een huis begrijpen.
(Zrozumieć ogłoszenie o wynajmie lub sprzedaży domu.)
-
Gebruik van 'er' en 'daar'
(Użycie 'er' i 'daar')
Cele nauczania
-
Beschrijf het meubilair in je huis.
(Opisz meble w swoim domu.)
-
Gebruik de plaatsbepalende voorzetsels om de locatie van meubels aan te geven.
(Użyj przyimków miejsca, aby wskazać położenie mebli.)
-
Uitspraak van \"sch\", \"ch\", \"g\"
(Wymowa "sch", "ch", "g")
Cele nauczania
-
Beschrijf welke tafelgerei je nodig hebt.
(Opisz, jakich naczyń stołowych potrzebujesz.)
-
De tafel dekken om gasten te ontvangen.
(Nakrywanie stołu na przyjęcie gości.)
-
Voorzetsels van plaats (aan, in, onder,...)
(Przyimki miejsca (aan, in, onder,...))
Cele nauczania
-
Leer de namen van veelvoorkomende huishoudelijke en elektrische apparaten.
(Naucz się nazw popularnych urządzeń domowych i elektrycznych.)
-
Dagelijkse situaties met veelvoorkomende huishoudelijke apparaten.
(Codzienne sytuacje z powszechnymi urządzeniami domowymi.)
-
Onbepaalde voornaamworden (ieder, elk, alles, wat, wie, allemaal)
(Zaimek nieokreślony (ieder, elk, alles, wat, wie, allemaal))
Cele nauczania
-
Leer de verschillende soorten accommodaties.
(Poznaj różne rodzaje zakwaterowania.)
-
Neem contact op met een verhuurder of makelaar om een huis te huren.
(Skontaktuj się z właścicielem lub agencją, aby wynająć dom.)
-
Zinnen verbinden met dus, omdat, want, ook
(Łączenie zdań za pomocą dus, omdat, want, ook)
Cele nauczania
-
Leer de namen van gewone planten en bloemen in huis en in de tuin.
(Poznaj nazwy popularnych roślin i kwiatów w domu i w ogrodzie.)
-
Dagelijkse verzorging van planten en tuinieren.
(Codzienna pielęgnacja roślin i ogrodnictwo.)
-
Zijn aan het + infinitief
(jeść coś + bezokolicznik)
Cele nauczania
-
Leer de basisdieren (huisdieren).
(Poznaj podstawowe zwierzęta (domowe).)
-
Beschrijf de routines, de dagelijkse verzorging en het voer van je huisdier.
(Opisz rutyny, codzienną pielęgnację i żywienie swojego zwierzaka.)
-
Uitspraak van 'ij' en 'ei'
(Wymowa ij i ei)
Cele nauczania
-
Beschrijf de locatie van diensten op een kaart.
(Opisz położenie usług na mapie.)
-
Vraag naar de openingstijden van een bepaalde dienst.
(Zapytaj o godziny otwarcia danej usługi.)
-
Het voltooid deelwoord met hebben/zijn
(imiesłów przeszły z czasownikiem mieć/być)
Cele nauczania
-
Vraag naar eten van het menu.
(Poproś o jedzenie z menu.)
-
Reserveer een tafel in een restaurant.
(Zarezerwuj stolik w restauracji.)
-
Voltooide deelwoorden als bijvoeglijk naamwoord
(imiesłowy bierne jako przymiotniki)
Cele nauczania
-
Leer de sporten
(Poznaj sporty)
-
Praat over de sporten die je beoefent
(Porozmawiaj o uprawianych przez siebie sportach)
-
Bijwoorden van frequentie (soms, vaak, nooit, ...)
(Przysłówki częstotliwości (soms, vaak, nooit, ...))
Cele nauczania
-
Praat over je hobby's
(Opowiedz o swoich hobby)
-
Beschrijf activiteiten die je leuk vindt
(Opisz czynności, które sprawiają Ci przyjemność)
-
Bijwoorden van tijd (nu, dan, morgen...)
(Przysłówki czasu (nu, dan, morgen...))
Cele nauczania
-
Beschrijf de verschillende soorten vervoer.
(Opisz różne rodzaje transportu.)
-
Koop een vervoerbewijs.
(Kup bilet na transport.)
-
Beschrijf het vervoer tussen plaatsen.
(Opisz transport między miejscami.)
-
Voorzetsels van richting ( door, langs, naar, ...)
(Przyimki kierunkowe (door, langs, naar, ...))
Cele nauczania
-
Vraag om de weg in een stad
(Zapytaj o drogę w mieście)
-
Aan een vreemde de weg wijzen
(Dawanie wskazówek nieznajomemu)
-
Vraag naar het bestaan van een gebouw of dienst.
(Zapytaj o istnienie budynku lub usługi.)
-
Gebiedende wijs
(Tryb rozkazujący)
Cele nauczania
-
Maak plannen met je vrienden voor vrijdagavond.
(Zrób plany z przyjaciółmi na piątkowy wieczór.)
-
Iemand uitnodigen voor een evenement.
(Zaproś kogoś na wydarzenie.)
-
Gebruik van zullen (voorstel, belofte, waarschijnlijkheid)
(Użycie zullen (propozycja, obietnica, prawdopodobieństwo))
Cele nauczania
-
Praat over culturele evenementen in de stad.
(Porozmawiaj o wydarzeniach kulturalnych w mieście.)
-
Ga naar het museum, een expositie, een muziekstuk...
(Idź do muzeum, na wystawę, koncert...)
-
Woorden met een trema
(słowa z dwukropkiem)
Cele nauczania
-
Beschrijf verschillende soorten vakanties en activiteiten.
(Opisz różne rodzaje wakacji i aktywności.)
-
Bespreek de vervoersmiddelen die worden gebruikt om je reisbestemming te bereiken.
(Omów środki transportu używane do dotarcia do miejsca podróży)
-
Ken gangbare vakantiebestemmingen in het gastland.
(Znajomość popularnych miejsc wakacyjnych w kraju gościa.)
-
Werkwoorden met '(om) te', 'laten' en 'aan het'
(Czasowniki z '(om) te', 'laten' i 'aan het')
Cele nauczania
-
Noem en beschrijf veelvoorkomende items om in te pakken voor een reis.
(Wymień i opisz typowe przedmioty do spakowania na wyjazd.)
-
Vergelijk verschillende soorten bagage en koffers.
(Porównaj różne typy bagażu i walizek.)
-
Leg bagageregels en -beperkingen uit.
(Wyjaśnij zasady i ograniczenia dotyczące bagażu.)
-
Wanneer geen artikel gebruiken
(Kiedy nie używać rodzajnika)
Cele nauczania
-
Boek en reserveer een kamer - per telefoon, e-mail en online.
(Zarezerwuj pokój - przez telefon, e-mail i online.)
-
Ken veelvoorkomende hotel- en kamertypes.
(Znajomość typowych hoteli i rodzajów pokoi.)
-
Onregelmatige vergelijkingen
(nieregularne stopniowanie)
Cele nauczania
-
Het incheckproces voor uw vlucht: op de luchthaven en online.
(Proces odprawy na Twój lot: na lotnisku i online.)
-
Vraag naar informatie over vluchtschema's en terminals.
(Poproś o informacje dotyczące rozkładów lotów i terminali.)
-
Door de beveiliging gaan en de veiligheidsinstructies begrijpen.
(Przechodzenie przez kontrolę bezpieczeństwa i rozumienie instrukcji bezpieczeństwa.)
-
Algemene zinsbouw
(Ogólna składnia zdania)
-
Voorzetselgroep
(grupa przyimkowa)
Cele nauczania
-
Huur een auto, fiets of scooter.
(Wypożycz samochód, rower lub skuter.)
-
Beheer uw autoverzekering en storting.
(Zarządzaj swoim ubezpieczeniem samochodowym i depozytem.)
-
Haal en retourneer uw vervoermiddel.
(Odbierz i zwróć swój środek transportu.)
-
Verschil tussen heel, zeer en veel"
(Różnica między heel, zeer i veel)
Cele nauczania
-
In- en uitchecken bij het hotel.
(Zameldowanie i wymeldowanie z hotelu.)
-
Vraag om wijzigingen of extra services tijdens uw verblijf.
(Poproś o zmiany lub dodatkowe usługi podczas pobytu.)
-
Meld eventuele problemen met betrekking tot uw verblijf bij de receptie.
(Zgłoś wszelkie problemy związane z pobytem w recepcji.)
-
Het meewerkend voorwerp
(dopełnienie dalsze)
Cele nauczania
-
Veelvoorkomende activiteiten tijdens een stedentrip.
(Popularne aktywności podczas wycieczki do miasta)
-
Informatie vragen bij het VVV-kantoor.
(Pytanie o informacje w biurze turystycznym.)
-
Ken praktische overlevingszinnen als toerist om je in de stad te redden.
(Znaj praktyczne zwroty survivalowe jako turysta, aby poruszać się po mieście.)
-
Voltooid deelwoord: sterke en zwakke werkwoorden
(imiesłów czasu przeszłego: czasowniki mocne i słabe)
Cele nauczania
-
Meld gestolen of verloren voorwerpen bij het politiebureau.
(Zgłoś kradzież lub zgubienie przedmiotów na komisariacie policji.)
-
Hulp vragen met documenten bij de ambassade of het consulaat.
(Prośba o pomoc z dokumentami w ambasadzie lub konsulacie.)
-
Bel de hulpdiensten.
(Skontaktuj się z służbami ratunkowymi.)
-
Onregelmatige voltooid deelwoorden
(czasowniki nieregularne w czasie przeszłym)
Cele nauczania
-
Navigeren door sociale zekerheid, werkvergunningen en papierwerk.
(Poruszaj się po ubezpieczeniu społecznym, pozwoleniach na pracę i dokumentacji.)
-
Ken uw verplichtingen en documentatie in het land.
(Poznaj swoje obowiązki i dokumentację w kraju.)
-
Onvoltooid verleden tijd: zwakke werkwoorden
(czas przeszły niedokonany: czasowniki regularne)
Cele nauczania
-
Bespreek wat je op televisie hebt gezien of op de radio hebt gehoord.
(Omów, co widziałeś w telewizji lub słyszałeś w radiu.)
-
Tijduitdrukkingen voor recente gebeurtenissen.
(Wyrażenia czasowe dla niedawnych wydarzeń.)
-
Leer de populaire mediastations in je gastland kennen.
(Poznaj popularne stacje medialne w kraju, który cię gości.)
-
Onvoltooid verleden tijd: regelmatige werkwoorden met klankverandering
(czas przeszły niedokonany: regularne czasowniki z odmianą dźwiękową)
Cele nauczania
-
Ken de namen van de hulpdiensten van je nieuwe land.
(Znaj nazwiska służb ratunkowych w swoim nowym kraju.)
-
Bellen en adviseren over situaties.
(Dzwonienie i doradzanie w sytuacjach.)
-
Onvoltooid verleden tijd: sterke werkwoorden
(czas przeszły niedokonany: czasowniki mocne)
Cele nauczania
-
Leer over het onderwijssysteem van het land.
(Dowiedz się o systemie edukacji w kraju.)
-
Vertel over je tijd op school en jeugdherinneringen.
(Opowiedz o swoim czasie w szkole i wspomnieniach z dzieciństwa.)
-
Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden
(czas przeszły niedokonany: czasowniki nieregularne)
Cele nauczania
-
Een bankrekening openen.
(Otwórz konto bankowe.)
-
Doe online aankopen en maak uzelf vertrouwd met gangbare betaalmethoden.
(Dokonuj zakupów online i zapoznaj się z powszechnymi metodami płatności.)
-
Leer de grootste banken van het land kennen.
(Poznaj największe banki w kraju.)
-
Wensen uitdrukken met de onvoltooid verleden tijd
(Wyrażanie życzeń za pomocą czasu przeszłego niedokonanego)
Cele nauczania
-
Praat over je universitaire studie of doelen.
(Opowiedz o swoich studiach na uniwersytecie lub celach.)
-
Ken de woordenschat over hoger onderwijs.
(Poznaj słownictwo dotyczące szkolnictwa wyższego.)
-
Leer het hoger onderwijssysteem en de instellingen van je nieuwe land kennen.
(Poznaj system szkolnictwa wyższego i instytucje w swoim nowym kraju.)
-
Tijdsaanduidingen bij onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week)
(Wskazanie czasu dla onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week))
Cele nauczania
-
Maak kennis met de basisoverheidsinstellingen van het land.
(Poznaj podstawowe instytucje rządowe kraju.)
-
Praat over verkiezingen en stemmen.
(Rozmowa o wyborach i głosowaniu.)
-
Voltooid tegenwoordige tijd of onvoltooid verleden tijd?
(czas teraźniejszy dokonany czy czas przeszły niedokonany?)
Cele nauczania
-
Koop (online) kaarten voor een festival, concert, musical,...
(Kup bilety (online) na festiwal, koncert, musical,...)
-
Praat over muziekinstrumenten en je favoriete genre.
(Porozmawiaj o instrumentach muzycznych i swoim ulubionym gatunku.)
-
Ken de bekende festivals in je nieuwe land.
(Poznaj popularne festiwale w swoim nowym kraju.)
-
Toekomende tijd (zullen, gaan)
(Czas przyszły (zullen, gaan))
Cele nauczania
-
Nodig je vrienden thuis uit en ontvang ze.
(Zapraszaj przyjaciół do domu i przyjmuj ich.)
-
Organiseer een dinerfeest, spelletjesavond of andere activiteit.
(Zorganizuj kolację, wspólny wieczór gier lub inną aktywność.)
-
Ken de gebruikelijke avondactiviteiten in je nieuwe land.
(Poznaj typowe wieczorne aktywności w nowym kraju.)
-
De reële voorwaarde
(warunek rzeczywisty)
Cele nauczania
-
Praat over het dorp en het platteland.
(Opowiedz o wsi i terenach wiejskich.)
-
Leer de namen van de boerderijdieren.
(Naucz się nazw zwierząt gospodarskich.)
-
Leer over de bekendste landelijke gebieden van je gastland.
(Dowiedz się o najbardziej znanych obszarach wiejskich twojego kraju gospodarza.)
-
Samengestelde zelfstandige naamwoorden
(rzeczowniki złożone)
-
Onbepaalde telwoorden (veel, weinig, wat)
(nieokreślone liczebniki (veel, weinig, wat, ...))
Cele nauczania
-
Leer de namen van veelvoorkomende natuurlijke objecten.
(Naucz się nazw powszechnych obiektów naturalnych.)
-
Navigeer met een kaart of GPS.
(Nawiguj za pomocą mapy lub GPS-u.)
-
Ken de gebruikelijke gebieden om te kamperen in je nieuwe land.
(Poznaj popularne regiony do uprawiania turystyki kempingowej w nowym kraju.)
-
Wederkerig voornaamwoord (elkaar, elkaars)
(zaimek zwrotny (elkaar, elkaars))
Cele nauczania
-
Beschrijf verschillende landschappen en dieren.
(Opisz różne krajobrazy i zwierzęta.)
-
Organiseer een familieactiviteit in een attractiepark.
(Zorganizuj rodzinną aktywność w parku rozrywki.)
-
Leer over beroemde dierentuinen of wildgebieden in jouw gastland
(Dowiedz się o słynnych ogrodach zoologicznych lub obszarach dzikiej przyrody w kraju, w którym przebywasz)
-
Onbepaalde voornaamwoorden (zoals iemand, niemand, alles)
(Zaimek nieokreślony (takie jak ktoś, nikt, wszystko))
-
Zelfstandig gebruik van aanwijzende voornaamwoorden
(Samodzielne użycie zaimków wskazujących)
Cele nauczania
-
Nodig vrienden en familie uit voor een wandeling of een klein ommetje.
(Zaprasza znajomych i krewnych na wędrówkę lub krótki spacer.)
-
Woordenlijst over landschappen en wandelen.
(Słownictwo dotyczące krajobrazów i wędrówek.)
-
Leer de beroemde wandelgebieden van je gastland kennen.
(Poznaj słynne tereny pieszych wędrówek w kraju, w którym się znajdujesz.)
-
Zinsbouw: inversie
(Budowa zdania: inwersja)
Cele nauczania
-
Praat over hygiëneproducten en -routines.
(Porozmawiaj o produktach higienicznych i rutynach.)
-
Leg uit welke hygiëneproducten je in de winkel wilt.
(Wyjaśnij, jakie produkty higieniczne chcesz w sklepie.)
-
Tijdsbepalingen: voordat, nadat, als, wanneer
(Określenia czasowe: zanim, po tym jak, jeśli, kiedy)
Cele nauczania
-
Zoek en vind privélessen.
(Wyszukiwanie i znajdowanie prywatnych zajęć.)
-
Schrijf je in bij een lokale academie van jouw interesse.
(Zapisz się do lokalnej akademii zgodnej z twoimi zainteresowaniami.)
-
Meervoud van zelfstandig naamwoord
(liczba mnoga rzeczownika)
Cele nauczania
-
Vraag om een specifiek menu.
(Poproś o konkretne menu.)
-
Bestel afhaalmaaltijden.
(Zamów jedzenie na wynos.)
-
Uitzonderingen bij het meervoud
(Wyjątki w liczbie mnogiej)
Cele nauczania
-
Praat over je dieet en (on)gezonde gewoontes.
(Porozmawiaj o swojej diecie i zdrowych lub niezdrowych nawykach.)
-
Plan je wekelijkse menu.
(Zaplanuj swoje tygodniowe menu.)
-
Betrekkelijke voornaamwoorden (die, dat, wat, wie)
(Zaimek względny (die, dat, wat, wie))
Cele nauczania
-
Bespreek je dagelijkse vervoer.
(Opisz swój codzienny transport.)
-
Bespreek verschillende soorten transport.
(Omów różne rodzaje transportu.)
-
Bijvoeglijk naamwoord met of zonder -e
(Przymiotnik z lub bez -e)
Cele nauczania
-
Praat over je favoriete outfit.
(Opowiedz o swoim ulubionym stroju.)
-
Beschrijf je outfit en mode.
(Opisz swój strój i styl modowy.)
-
Sterke werkwoorden: onvoltooid verleden tijd en voltooid deelwoord
(Czasowniki mocne: czas przeszły niedokonany i imiesłów czasu przeszłego)
Cele nauczania
-
Bespreek de voordelen van lichaamsbeweging en sporten.
(Omów korzyści płynące z ćwiczeń fizycznych i sportu.)
-
Praat over je dagelijkse bewegingsroutines
(Opowiedz o swoich codziennych ćwiczeniach)
-
Tijdsuitdrukkingen (deze week, een tijd geleden, ...)
(Wyrażenia czasowe (deze week, een tijd geleden, ...))
Cele nauczania
-
Bespreek een advertentie voor een huis of appartement die je zojuist hebt gezien.
(Omów reklamę domu lub mieszkania, którą właśnie zobaczyłeś.)
-
Bespreek de aankoop van een nieuw huis of appartement.
(Omów zakup nowego domu lub mieszkania.)
-
Onvoltooid verleden toekomende tijd
(czas przeszły niedokonany przyszły)
Cele nauczania
-
Praat over een boek, sprookje of gedicht dat je hebt gelezen.
(Opowiedz o książce, bajce lub wierszu, który przeczytałeś.)
-
Vraag naar een boek of auteur in de bibliotheek.
(Zapytaj o książkę lub autora w bibliotece.)
-
De irreële voorwaarde
(warunek nierealny)
Cele nauczania
-
Praat over je bucketlist en toekomstplannen
(Porozmawiaj o swojej liście rzeczy do zrobienia i planach na przyszłość)
-
Advies geven
(udzielanie rady)
Cele nauczania
-
Praat over plannen en ambities voor de toekomst
(Rozmowa o planach i ambicjach na przyszłość)
-
Praat over je relaties en gezinsplannen
(Porozmawiaj o swoich relacjach i planach rodzinnych)
-
Wensen, beleefdheid en suggesties met onvoltooid verleden toekomende tijd
(Życzenia, uprzejmość i sugestie z onvoltooid verleden toekomende tijd)
Cele nauczania
-
Plannen bespreken voor het starten van een bedrijf.
(Omówienie planów rozpoczęcia działalności gospodarczej.)
-
Bespreek de dagelijkse boekhoudkundige taken.
(Omów codzienne obowiązki związane z prowadzeniem księgowości.)
-
Bijwoorden: binnenkort, pas, misschien, graag, anders
(Przysłówki: binnenkort, pas, misschien, graag, anders)
Cele nauczania
-
Praat over activiteiten en veranderingen in levensstijl nadat je met pensioen bent gegaan.
(Porozmawiaj o aktywnościach i zmianach stylu życia po przejściu na emeryturę.)
-
Praten over lopende acties in de toekomst.
(Mówić o trwających działaniach w przyszłości.)
-
Nevenschikkende en onderschikkende voegwoorden
(spójniki współrzędne i podrzędne)
Cele nauczania
-
Ken de namen van lokale diensten en winkels.
(Znać nazwy lokalnych usług i sklepów.)
-
Bespreek wat je in het winkelcentrum vindt.
(Omów, co znajdziesz w centrum handlowym.)
-
Voorzetsels binnen, rond, tegen, vanuit
(Przyimki binnen, rond, tegen, vanuit)
Cele nauczania
-
Verstuur en ontvang berichten.
(Wysyłaj i odbieraj wiadomości.)
-
E-mail en internet.
(Email i internet.)
-
Vragende voornaamwoorden (wie, wat, welk(e))
(Zaimek pytający (wie, wat, welk(e)))
Cele nauczania
-
Maak en verstuur je cv.
(Stwórz i wyślij swoje CV.)
-
Gebruik vacaturewebsites om naar een baan te zoeken.
(Użyj portali pracy, aby szukać pracy.)
-
Scheidbare werkwoorden
(czasowniki rozdzielnie złożone)
Cele nauczania
-
Het voeren van een sollicitatiegesprek
(Przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej)
-
Meewerkend voorwerp
(Dopełnienie dalsze)
-
Vraagzin
(zdanie pytajne)
Cele nauczania
-
Woordenschat over teams en rollen
(Słownictwo dotyczące zespołów i ról)
-
Opdrachten geven met meewerkend voorwerp
(Wydawanie poleceń z dopełnieniem dalszym)
-
Woordvolgorde in gebiedende wijs
(szyk wyrazów w trybie rozkazującym)
Cele nauczania
-
Leer basiswoordenschat voor debatteren
(Naucz się podstawowego słownictwa debatowego)
-
Instemming en onenigheid uiten
(Wyrażanie zgody i braku zgody)
-
Akkoord en niet akkoord uitdrukken
(Wyrażanie zgody i braku zgody)
Cele nauczania
-
Geef je mening
(Wyraź swoją opinię)
-
Basiszinnen leren om standpunten te bespreken
(Naucz się podstawowych zwrotów do dyskusji na temat poglądów)
-
Je mening geven
(wyrażanie swojej opinii)
Cele nauczania
-
Woordenschat over organisatiestructuur
(Słownictwo dotyczące hierarchii organizacyjnej)
-
Bevelen geven
(Wydawanie poleceń)
-
Indirecte rede
(mowa zależna)
Cele nauczania
-
Dagelijkse kantoorvocabulaire
(Codzienna terminologia biurowa)
-
Woordenschat van werken op afstand
(Słownictwo pracy zdalnej)
-
Passieve zinnen
(zdania bierne)